Hírek, érdekességek
Saját élmények
Mások élményei
Utazásos honlapok
Hamster spéci témái
Dél-Afrika
Kanada
Marokkó
Szíria,
Libanon
Egzotikus
tájak
Kína 2003
Jordánia, Szíria, Libanon 2004
Baltikum és Skandinávia
Mont Blanc 2004
Umbria
Egyiptom 2005
Törökország 2004
Párizs
Szentföld 2007
Baltikum 2007
Közép-Spanyolország 2007
|
Mottó: "Egy utazás
sosem hosszú,
ha megtaláljuk azt amit keresünk."
Egyiptom
"A Nílus életadó forrás" -mondják ma
is a fellahok, azaz a földművesek. Nekem is régi álmom volt Egyiptom
földjére lépni. Utazásaim során leginkább a mítoszok, rejtélyek
iránti érdeklődés hajt, hát itt volt belőlük bőven. Bizony az út
során gyakran összekeveredett a valóság a legendával.
Egyiptom a Napisten és a Nílus ajándékaként keletkezett.
Ők termékenyítették meg e földet.
Az első teával a szállásunkon kínáltak meg, amit
még több tucat követett, evvel is bizonyítván az arab vendégszeretetet.
Az esti sárgás langyos fényben úszó lüktető kairói
Bazárban még viszonylag elviselhetőek a kofák eladási szokásai,
nem úgy mint délebbre, ahol akár menet közben is üzletelnek a busz
ablakain keresztül. Az alku külön tudomány, mi inkább show-nak mondanánk.
Ha voltam olyan égbekiáltóan naiv és hosszasan bámultam egy amúgy
nem túl érdekes árut, felkészülhettem az ilyen és ehhez hasonló
folytatásra: az árus először egy hihetetlen magas árral rukkol ki,
mire a leendő vevő mond egy jóval kisebbet. Az eladó jó esetben
nevetve, rosszabb esetben állandó mutogatás közepette, sűrű gyalázkodással
vonja kétségbe elmeállapotát. Sértődések nélkül hallgatják a másik
siránkozásait családjuk éhenhalásának közelgő veszélyeiről, miközben
a bazáros hörögve esküszik a nem létező gyerekei életére, miszerint
ez a portéka neki is kevesebbe van és csak azért adná bagóért el,
mert megsajnálta őt. A végén csak megegyeznek, majd baráti gesztusokkal
válnak el útjaik.
Kairóban
is bebizonyosodott: Egyiptom egyenlő II. Ramszesszel. A 15 milliós
város szinte minden pontján, majd az ország belsejében is rendre
feltűnik a legnagyobb fáraó, szobor, hieroglifa, legenda vagy éppen
templom formájában, mintha még mindig itt uralkodna felettünk.
Estefelé a dombon trónoló Citadelláról nézve, mialatt az aranyló
napkorong lassan beleolvad a szürke város felett lebegő égbolt kékeszöld
tengerébe, Kairó sziluettjét átlyuggatják az iszlám mecsetek tornyai,
a minaretek. Az óváros szűk sikátorainak zavarba ejtő homályában
tág, világos bokáig érő galabbiába burkolt, a naptól és portól barnára
sült férfiak, kik a számunkra különleges szürkés pizza alakú akár
tölthető kenyeret, a pitát árulják mindenfelé, feketébe bugyolált
nők agyagkorsóval a fejükön igyekeznek, gyerekek ösztökélik szamarukat,
hogy a nyikorgó kútból gyorsabb forgatással emeljék ki a vizet.
Mindent beborít a varázsos Kelet csábos illata: a buja fűszerek,
a különös füstölők, a remek vízipipák, amit oly eredeti szertartás
övez. Hamisítatlan mesevilág. A város fölé magasodó Kairó-toronyba
este érdemes felmászni, majd körültekinteni az apró szentjánosbogárként
villódzó metropolison. A látvány elfeledteti velünk, láthatatlanná
teszi azt a nyomort, ami alattunk is jár.
Egy egyiptomi utazás szó szerinti fénypontja az
esti hang és fényjáték lehet a piramisoknál illetve a karnaki templomnál.
Miután angolul szól a kísérőszöveg, így azt hihetnénk, hogy nem
tudjuk majd kellő áhítattal élvezni az eseményeket, erről azonban
szó sincs. Felejthetetlen élmény, annyi bizonyos. Először tehát,
így színesben pillantottam meg a gízai piramisokat, hisz egész nap
"rejtőzködött".
Karnakban először a hatalmas oszlopok, torzó szobrok, obeliszkek,
falmaradványok közt sétálva kápráztat el a fény-zene harmonikus,
együttes játéka, majd a Szent-tó partján leülve várjuk a fejleményeket.
A távolból lódobogást, fegyvercsörrenést hallani, amely egyre közelit,
egyre félelmetesebben. A csata immár a templom melletti téren folytatódik,
mígnem megérkezik az erősítés a messzeségből. Előbukkannak, mintha
eddig hömpölygő ködfátyol takarta volna el jöttüket. A romok között
élet-halál harcot vívnak. Repkednek a nyilak, folyik a vér, szikráznak
a pajzsok, test a testnek feszül. Egyszerre a sikolyok, a harci
induló lágy muzsikává változik, az ellenség leteszi a fegyvert.
Hatalmas üdvrivalgás közepette közeledik aranyozott, díszes lován
a fővezér és kísérete ünnepelni a nagy diadalt. Egyiptom tovább
virágzik.
Gízában eközben szomorú moraj hallik. A fáraó
uralmának vége. Aranyszarkofágban hozzák a temetési szertartáshoz.
Minden kész, hogy átléphessen a túlvilágra. Bebalzsamozott teste
bebocsátásra vár Ozirisz birodalmába. A fények egyszerűen, mégis
hatásosan, összhangban a látvánnyal zuhannak a szívünkbe örök emlékként.
A valóságban mindezt úgy játsszák el nekünk, hogy egy lélek sincs
a közönségen kívül, mégis mintha több ezren lennének, annyira élethűek
a "jelenetek", a többi pedig a fantáziánkra van bízva.
Az ókori emberek gondolkodásmódja, életvitele
fényévnyire volt mai utódaiktól, mely esetben a motivációjukat,
prioritásaikat aligha érthetjük meg csupán a kulturális összehasonlítás
révén. Az ókor polgárai után elmondható, a maiak igen barátságosak,
érdeklődőek, minél szegényebbek annál inkább. A legtöbben beérik
azzal amijük van - bár nyújtják kezeiket baksisért - azt hiszem,
ez az igazi gazdagság. Kevés igazi törvény létezik errefelé, íratlan
szabályok szerint, puritánul élik mindennapjaikat, megértéssel,
tiszta szívvel és lélekkel.
Szerény szállásunkon próbáltak vacsorára európai
módon készített ételt kínálni, de a továbbiakban helyi specialitásokat
kértünk, amit kitörő örömmel teljesítettek is.
Kairó az a város, ahol csodálatos ókori, középkori
templomok, szobrok, romok, ugyanakkor nyüzsgő, már-már elviselhetetlen
zaj, szürke füst közepette léteznek az emberek. Kairó az a város,
ahol a világ leglenyűgözőbb múzeumát láthatjuk.
Kairó az a város, ahol a luxus mellett a temetőben
is élnek, nem is kevesen.
Kairó az a város, ahol az ókori világ hét csodájának
egyike (az egyetlen) ma is áll: A piramisok. Tökéletes kombinációja
az egyszerűségnek, harmóniának, hatalomnak.
A
több száz, ma is látható építmény közül, kétségkívül a gízaí a legrejtélyesebb.
Az egész fennsíkot szinte beborítja a titokzatosság légköre. Nem
véletlen, hogy a világ számtalan pontján fellelhető hasonló gúla
illetve különböző méretű, célú piramisokat építenek ma is. Tucatnyi
elmélet alakult ki körülöttük: temetkezési hely, vallási objektum,
csillagászati terület, villamos erőmű, vízözön előtti létesítmény.
Még földön kívüliekkel is kapcsolatban lehettek. Matematikai és
csillagászati csúcsteljesítmény. A Nagy Piramis alapja 230m, magassága
147m volt, közel 2.5 millió tömbből áll.
Nem éppen tudományos, de érdekességképpen otthon
is készíthetnek kis piramist kartonból, műanyagból, amiben alulról
egyharmad részre egy kis faállványra tegyenek pl. egy rossz borotvapengét,
állítólag pár hét múlva újra használhatóvá válik, ha a gúlát K-Ny
felé, míg a pengét É-D felé tájolják. Az arányokra kell vigyázni
az eredetihez képest:pl.: ha az alap 15.7cm, akkor a magasság 10cm
legyen.
Egy adalék az építésével kapcsolatos rejtélyhez:
felkérték az egyik legjobb építőipari céget, nekik ma mennyi ideig
tartana a Nagy Piramishoz szükséges anyagokat a lelőhelyükről a
helyszínre szállítani, ami nagyrészt mész és homokkőből valamint
gránitból állt. Nos, a végeredmény meglepő, de tény: a mai korszerű
technikával is mintegy 80 évig szállítaná a köveket több száz ember.
Az építkezés pedig csak ezután kezdődhetne! Tény, a gránitsziklákat
mintegy nyolcszáz km-ről, Asszuánból hurcolták ide a külszíni bányából,
ahol otthagytak egy obeliszket elfektetve, miután jól látható rajta
egy keskeny hosszanti repedés, ami alkalmatlanná tette a további
használatát. Kiválóan megfigyelhetőek rajta a vésések, faragások
kezdetleges nyomai.
Érdekes az is, hogyan juthatott eszébe embereknek
- közel azonos időben - a gúla formájú építkezés a világ több, egymástól
igen távol eső pontjain mint Mexikó vagy Kína. Pedig a Cook-iroda
akkor még álom sem volt.
- Az idő örök... dacolok az idők végtelenségével.-mondja
a Szfinx, amelynek keletkezési évét, célját szintén rejtély övezi,
bár magyarázat akad bőven. "Fáraóvá teszlek, ha kiásol a homokból"
- kérte egykoron az épp a lábainál megpihenő Tutmózisz herceget,
aki meg is fosztotta homoksírjától. Így kelt először "életre"
az emberfejű, oroszlántestű, békésen üldögélő óriás, aki pontosan
a horizonton kelő napba néz. Az idő vasfoga által pusztított és
megcsonkított szobor még így is fenséges és titokzatos maradt, tán
az idők végezetéig őrködik Ozirisz és fia, Hórusz a sólyomisten
földje felett.
Egy napra Alexandriát az egykori fővárost is meglátogattuk,
ahol az ősi városból, akárcsak híres könyvtárából szinte semmi sem
maradt meg, mivel a mai település a régi romjaira épült. Az ókori
nevezetes világítótorony, a Fárosz helyén ma erőd áll, többek között
annak ledőlés utáni maradék köveiből épülve. Kleopátrának, az ország
utolsó fáraójának palotája is a tengerben végezte anno, bár manapság
kutatnak utána, komoly sikerrel. Visszafelé a kairói sivatagi műúton
több helyen készítenek papiruszt, szőnek szőnyeget és előszeretettel
mutogatják az idegeneknek nem titkoltan eladási célzattal. Az eredeti
papiruszsásból készül, a szemünk láttára vizezik, préselik majd
szárítják, azonban banánlevélből jóval olcsóbb, kinézetre semmiben
nem maradva el igazi társától. Szőnyegszövő műhelyekben láttunk
tizenéves lányokat, fiúkat dolgozni, rendkívüli kézügyességgel ráadásul
nem úgy tűntek, mint akik nem szívlelnék ezt.
Az
ún. kartust is úton-útfélen csinálják ezüstből, aranyból, amire
nevünket hieroglif írással rávésve, magunknál hordva, megvéd bennünket
a fáraók átkától és egyéb balszerencséktől. A kartusok eredetileg
királyi vagy főúri felirat, címer volt, régi sírokban találhatók
Különféle jelek más-más betűt jelentenek: oroszlán L, szem R vagy
a hullám N betű.
Gízánál még egy utolsó pillantást vetettem a piramisokra,
azt hiszem örökre elkísér majd.
A fővárostól délre állt valamikor Memphisz az
Óbirodalom fenséges és fényűző székhelye. Mára az élők városa elpusztult,
míg a folyó nyugati partján Szakkara a holtaké fennmaradt. Kis viskókban
laknak, amelyek szalmatörekkel dúsított téglából készültek, alapanyaguk
a folyó iszapja, tetejük kukoricaháncs vagy még az sem. Mit sem
változtak évezredek alatt. A közelben áll több igen régi és rossz
állapotú kisebb-nagyobb piramis, valamint az legrégebbi igazi nagy
gúla, Dzsószer fáraó lépcsőzetes piramisa, amely több egymásra épített
masztabából azaz ősi sírból alakult ki. Egyedülálló építészeti megoldás,
így négyezer év távlatából.
Asszuánig
tíz órás vonatozás közben láthattuk igazán a Nílust és környékét.
A folyó mellett pár száz méter zöld művelt terület, tető nélküli
kis házakkal majd a sínek, ami elválasztja ezt az idillt az örökké
száraz sárgásbarna végeláthatatlan sivatagtól. A felkelő nap sápadt
fakóságánál ébredezve a monoton csordogáló vonat ablakaiból láthattuk
az árnyékban bambán ácsorgó szürke szomorkás szamarakat, a folyóban
mosó asszonyokat, a fürdőző kicsiket, miközben egyre szárazabban
hömpölygött a keskeny, zöld pálmaligeten túli sivatag felől a narancssárga
forróság. Fekete Afrika határán a kontúrok is élesebbek, az arcok
is sötétebbek. Ámbár a núbiai családnál eltöltött szerény idő remekül
szolgálta a bennszülöttek megismerését, ahol egy teve megér legalább
három feleséget, ahol a sok gyerekes családfő leginkább a folyón
hajózik jellegzetes felukkájával. Asszuánnál több szigetre is el
lehet jutni ilyen felukkával - kis vitorlás -, amit egy núbiai "kapitány"
navigál elmaradhatatlan öltözékében a galabbiában, ami mindenkin
olyan ütött-kopott, mintha sose mosnák ki. Próbáltunk neki magyar
dalokat tanítani rész sikerekkel, pedig az rozsdabarnán izzó lenyugvó
nap, mint egy színpadi díszlet, megadta hozzá a romantikus alaphangot.
Másnap a közeli "Egyiptom Gyöngyéhez"
hajókáztunk, amit a térképeken Philea szigeteként jelölnek. Ezen
a kicsiny szigeten Ízisz, Ozirisz feleségének templomegyüttese áll,
de csak 1980-óta, miután ez a szentély is azon tizennégyek közé
tartozott, amit a világ megmentett a felduzzasztott Nílus vizétől.
Eredetileg egy ötszáz méterrel távolabb eső másik szigetre építették,
ahonnan rendkívüli szakértelemmel és heroikus munkával szállították
át majd állították újra össze, valahogy úgy, mint egy legót. A régi
helyén mementóként máig ott állnak a munkadaruk és egyéb eszközök.
Ezen a helyen is szokott lenni hang és fényjáték, de ezt sajnos
nem láttam, így marad a fantázia. A szigetet teljes egészében elfoglalja
a csodálatos pilonokkal ellátott templom, még varázslatosabbá téve
az ókori remekművet.
A
már említett II. Ramszesznek Asszuántól 300 km-re a folyóparton
volt egy sziklatemploma, amelyet ezer, harminc tonnás darabra szétfűrészelve
vittek az eredeti helyéről feljebb 64 méterrel a gát miatt létesült
új tó elől 1963-ban, egy betondóm alá csakúgy, mint legkedvesebb
feleségének, Nefertarinak templomát. A bejáratnál ülő négy Ramszesz
szobor húsz méter magas. Évente két alkalommal a nap ragyogó sugara
öt percre lágyan megvilágítja a fáraó szobrát a koromsötét templom
belsejében. Sajnos nem most, pedig filmbe illő a jelenet.
Az út idáig, Abu Szimbelig a sivatagon át vezet,
szinte teljesen egyenesen. Kis buszunkkal ezalatt a három óra alatt
összesen ha három autó jött szembe, visszafelé egy sem! Menet közben
többször odanyomva arcom az üvegre, bámultam a sivatagi délibábot,
mely egy távoli oázist idézett, mintha kinyújtanánk érte karunkat,
de az gúnyosan odébb áll. A végeláthatatlan úton a kilométer kövekről
lassan megtanultuk a számokat, melyek csak távolról hasonlítanak
az általunk ma is használt arab számokra.
Visszatérve Luxorba az Újbirodalom fővárosába,
a hires templomnak külön érdekessége, a bejárat előtti két obeliszk
illetve az egyiknek a hűlt helye. Aki járt Párizsban, láthatta a
párját a Concorde téren. Nekünk Luxor és Karnak maradt meg a nagy
Thébából a többit a feledés valamint a homok borította be, bár a
két település közti három kilométernyi szfinxsort elkezdték kiásni
és restaurálni. Luxorban késő délután kiülni egy erkélyre és figyelni
a környék mindennapi életét háttérben a folyón horgonyzó hajókkal,
a még romjaiban is fenséges templomokkal, pazar látnivaló.
Karnakba konflissal lehet átruccanni, miután percekig
tartó alkudozással megállapodunk abban az árban, melyben már az
elején biztos volt mindkét fél. Elvileg a karnaki épületegyüttes
nem egységes terület, hisz legalább kétezer évig alakították, építettek
hozzá mindig az adott uralkodó kedve és ízlése szerint, de ez nem
tűnik fel, sőt szemünk előtt hever egész Egyiptom kultúrája. Karnakot
talán felülről lehetne "tisztába tenni", lent ugyanis
a zegzugos utcák, romok közt sétálva, eltévedni az időben, izgalmas
gyönyörűség.
Az ókoriak a Nílus keleti partján éltek, a nyugatin
haltak. A nekropolisz is a folyó túloldalán van. Útközben majd minden
rozzant kis házikó előtt alabástrom tárgyakat faragnak rendkívüli
kézügyességgel, lebilincselve az arra járókat.
A
királyok és királynők völgyében a több ezer éves, egy kivételével
teljesen kifosztott sírkamrákban a díszítések, hieroglifák olyan
színekben pompáznak, mintha tegnap pingálták volna azokat. Helyi
vezetőnknek ez oly természetes, mint a reggeli napfelkelte. Állítólag
innen származott Ámon-Ré hercegnő szarkofágja is -mely már addig
is több apróbb szerencsétlenséget okozott- amit egy gazdag amerikai
régész megvett 1912-ben a British múzeumtól majd haza kívánta szállíttatni,
ám New York felé tartva a hajó elsüllyedt a lelettel együtt az óceán
fenekére. A tragikus sorsú hajó neve Titanic volt. Lehet, hogy a
fáraó átka?
Amennyiben lenne egy időgépem, amivel mindössze
egy utat tehetnék a múltba, bizonyosan 1922-őt választanám, amikor
H. Carterrel az élen kinyitották Tutanhamon sírkamráját, mert volt
szerencsém látni a kairói múzeumban az innen elszármazott kincseket,
drágakőberakásos trónust, harci szekeret, bútorokat, alabástromvázákat,
ékszereket, temérdek ókori kincset, valamint a híres halotti maszkot
is. Szinte magam előtt láttam H. Cartert, midőn először bekukkantott
a kivésett résen át a sírba majd izgatottságtól telítve szólalt
meg remegő hangon: "furcsa állatok, szobrok és arany, mindenütt
arany... szinte megnémulok az ámulattól".
Visszafelé,
Memnon 18m magas kolosszusai mellett az ember megtudja mit érezhet
egy hangya az elefántcsordában. Szerencsére kőből vannak. Amikor
egy régi földrengés megrongálta az egyik hatalmas szobrot, az alak
fejénél a szél napfelkeltekor "zenélni" kezdett, létrehozva
egy újabb legendát egészen a római korig, amikor is megnémult, szintén
egy földrengés következtében.
Az első napokban említette valahol egy idősebb
arab vezető: "Tanuld meg tisztelni a régi kultúrát és Te is
részévé válsz." - ezt a bölcs kijelentést talán mostanra megértettem.
Végezetül pár napot a Vörös-tengernél tölthettünk,
ahol a korallszigeteknél közelről, vagyis a vízből figyelhettük
a tarka, változatos - magyar embernek egyedülálló élményt adó -
halakat, tengeri herkentyűket, miközben a naptár januárt mutatott.
A fotózáshoz a feltételek: színek, fények, árnyékok
játéka, mind-mind adott volt. Itthon derült ki csak igazán az előhíváskor.
Aki csak a hegyeket szereti az messze kerülje el
ezt a tájékot, ha viszont mégis eljut oda, ne csak Kairóba és a
tengerhez menjen, mert így "kipipálhatja" ugyan az országot,
de a lényegről lemarad örökre.
Utolsó
este a nílusi sétahajón egy hastáncosnő produktumának társaságában
eszembe ötlött a karnaki szent szkarabeuszbogár szobor, amelyet
vagy tízszer kell körbejárni ahhoz, hogy csodás, hosszú életünk
legyen. Az ókorban ugyanis a szkarabeusz, vagyis galacsinhajtó bogár
mindig úgy tűnt az embereknek, mintha a földből született volna,
így az szent állattá lett, ezért az ilyen amulettek jó és bő életet
lehelnek hordozójukba. Így én is evvel búcsúzom:
A szkarabeusz legyen Önökkel és Mindannyiunkkal!
Budapest, 2005. május
Szántó László
Vendégkönyv
- Szívesen olvasgatok tetszés vagy akár nem tetszés nyilvánításokat!
:))
A lap tetejére
|
|