Hírek, érdekességek
Saját élmények
Mások élményei
Utazásos honlapok
Hamster spéci témái
Jugoszlávia
Olaszország
Párizs
1990
Egyiptom-Hurghada
Prága
Amsterdam 1997
Samaria szurdok
Párizs
1999
Marokkó-Spanyolo.
Francia
Riviéra
Anglia
Cutty
Sark
Bécsi
kirándulás
Tátrai
kirándulás
Amsterdam 2003
Svájci
síneken 2004
Lillafüred 2003
Balatonfelvidék
Lillafüred 2004
Erdélyi 2004
Zágráb 2005
Szilvásvárad 2005
Galyatető 2007
Gmunden, Filzmoos és a Grossglockner
Puchberg 2007
Barcelona 2007
|
ANGLIA
2002. július
19-27.
Heathrow,
Blackpool
Már
alig vártuk ezt az utazást, hisz mindketten nagyon
rég el szerettünk volna jutni Angliába. Nem egyszerûen
indultunk el, hisz még reptérre menet kellett vennünk
egy adaptert is a digikamera akkutöltõjéhez.
Ugye miért is ne az utolsó pillanatban jusson az eszünkbe.
Szóval végül sikeresen kiértünk a
reptérre, még a teraszra is volt idõnk kinézni
picit.
Itt
még nem fotóztunk, de a Heatrhow reptéren igen.
A buszindulásig szintén volt egy kis idõnk,
amit természetesen az ottani kilátóteraszon
(érdekes, ott ingyenes!) töltöttünk. Az alábbi
képek csak icipici ízelítõt adnak, hisz
Ákosom ha repülõrõl van szó, hihetetlen
mennyiségû fényképet képes készíteni.
Szóval
õvele érkeztünk, egy 767-es Boeing madárkával.
Észrevettem, hogy a BA gépeinek szinte mind más-más
absztrakt mintázat díszeleg a farkán, bocs...,
függõleges vezérsíkján. Talán
így élik ki a kreativitásukat, nekik van is
min, hisz hihetetlen nagyságú gépparkkal rendelkeznek.
Így
néz ki a kilátóterasz... Körbelátni
mindent, rálátni a felszállópályára,
és raádásul közvetlen az ember orra elõtt
emelkednek el a gépek. Mint látható, nekem
azért is akadt némi fontos telefonálnivalóm,
hisz értesítenem kellett Malcolmot, az unokatesómat,
hogy mikorra is jöjjön elénk Birminghambe, a buszpályaudvarra.
Innét õ vitt minket tovább Staffordba, ugyanis
náluk laktunk.
Itt
vonul a pici és a nagy a felszálló pálya
eleje felé... Aranyosak, nem? A Jumbó tényleg
ilyen nagy! :))
Sajnos itt hagyjuk a sok nagy gépet, hisz estére valahogy
Staffordba kell érjünk. Másnapi program pedig
egy tengerparti üdülõváros megtekintése,
melynek fõ vonzereje, hogy itt emeletes villamosok közlekednek.
Ez persze fõleg Ákosnak kedvez, de azt ígérték
én se maradok hoppon, a kedvemért elnézünk
majd Chesterbe is.
Na,
ez már Blackpool. Ami ház van, az természetesen
hotel, vagy panzió, más nemigen van. Persze természetesen
ott vannak a szórakozó és szórakoztató
helyek dögivel.
Ide
járnak kikapcsolódni az alsó középosztályból...
de azért persze látni itt érdekes járgányokat
is. Ez a Lamborghini Diablo ott kanyarodott be az orrunk elõtt.
Mit mondjak, nem semmi hangon dorombol a motorja...
Itt
található a Pleasure Beach, vidámpark minden jóval,
mi szem-száj-zsigerek ilyen-olyan irányú ingere.
Innét jól látszik, bár még így
se fér bele a képbe a MAXI BIG ONE, vagy mi, a világ
legmagasabb és leggyorsabb hullámvasútja...
Hát nem pici!
Mi is felültünk természetesen. Majd leszedte a
hajamat a menetszél. Nem túl hosszú egy menet,
de rendkívül intenzív. Malcolm, az unokatesóm
ragaszkodott hozzá, hogy legalább három bigyóra
üljünk fel. Ez volt az egyik. Az elsõ szakaszon
szinte szabadesésszerûen gyorsul, eléri egy
ponton a 85 mérföld/órás sebességet.
Hát elég jujujj élmény! :)
Pontosan
így néztünk ki, mikor lefelé száguldott
velünk a kocsi...:)) Elég durván megnyomta az
adrenalin szintet, én nagyon élveztem. Kár
lett volna kihagyni! Ákos mögött ott feszít
Malcolm is, nem hagyott magunkra. Õ már kipróbálta
régebben is, gondoltam, ha túlélte, tán
én is belevágok.
Természetesen
a városka legfõbb vonzereje az emeletes illetve szimpla
egyszintes villamosok. Itt egy képre sikerült két
nosztalgia kinézetû fából készült
járgányt rögzíteni. A nagyobbikkal persze
utaztunk is. És
természetesen az emeleten. Nagy élmény volt!
És milyen szép kis járgány, azokkal
a lámpabúrákkal inkább szalonra emlékeztet
a belseje.
Végig
sétavillamosoztunk a parton, hisz itt a látnivalók
mennyisége, akár egy utcával beljebb, már
a nullára zuhan. Ez a város maga egy nagy vidámpark,
ahol egy-egy házban meg is lehet szállni. Itt
a Korall sziget nevű, baljós dizájnnal csalogató
komplexum bejárata látható.
Közben
belebotlottunk pár anakronisztikus öltözetû
polgárba, ahogy lazán keresztülsétáltak
a villamossíneken...
A
parton épp apály volt. Engem nagyon megragadott a
látvány. Az ég nagyonkék, a felhõk
nagyon fehérek, a móló, végén
a színházzal pedig nagyon érdekes. Elengedhetetlen
kellék, a parton a szamaragoltatás, illetve a sok
csacsi. Nagyon aranyosak voltak.
Errõl
a pontról a hely másik kiemelkedõ pontjára
tekinthettünk fel. Az elsõ, és legjobban látható
persze a nagy hullámvasút, legalábbis abból
az irányból, ahonnét mi jöttünk.
Ez pedig egy kis eiffeltorony jellegű valami. Azt nem sikerült
kitalálni, mire szolgál. Kilátóként
tuti használják, de hogy azon kívül...
A
part a fövenyrõl. Látszik, hogy a tengernek nem
éppen kicsi a függõleges kilengése dagály
idején. Vigyázni kell ám, ha emelkedni kezd
a víz. Végig csodálattal figyeltem a felhõket.
Hihetetlen látványt produkáltak minden pillanatban,
minden szögbõl. Mire
elfogyott a fagyim, odaaraszolt hozzám az egyik csacsi. Cserébe
megkapta a maradék tölcséremet, amit örömmel
el is fogyasztott.
Természetesen
itt is a villamosok voltak a kép készítõjének
fókuszában, de szerencsére belfért a
nagy hullámvasút, igaz ilyen messzirõl csak
a méretei feltűnõek, de hát ez a lényeg,
nem?
Most
vegyünk is búcsút Blackpooltól, viszont
akit még több, még villamososabb kép érdekel,
ráadásul nagyon részletesen és élvezetes
kommentárral, akár angolul is, az legyen kedves fáradjon
át Ákos Blackpool
villamosai című oldalára!
Mi pedig folytassuk utunkat Chester városában.
Chester, Fairford
Következõ
néznivalónk Chester városa, melynek hasonlóan
Yorkhoz, megmaradt a középkori hangulata. Tulajdonképpen
Yorkba akartam menni, de az nagyon kiesett volna az útból,
és Malcolm szerint Chester ugyanolyan szép és
hangulatos. Végülis mindenki Yorkot nézi meg,
én miért menjek a bejáratott túristaútvonalon,
kell egy kis egyediség is... Nem bántam meg, tündéri
városkát sikerült megismernünk.
A
várfalon belüli, mostani óvárosi részbe
ezen a kapun át lehetett bejutni. Persze elmaradhatatlan
itt is a városnézõ emeletes cabrio busz. A
várfal és a mellette lévõ árok,
melybe vagy odavezették a patakot, vagy a patak kanyarulatába
építették a várost, mindenesetre jó
védelmi vonalnak számított hajdan. Bekukkantottunk
egy kapun, ahol a régi és a modernebb ház jól
megférnek egymás mellett.
Majd
séta a városka egyik fõbb utcáján.
Rögtön egy hangulatos régi pub - és gondolom
hajdan fogadó - épülete tűnik szembe, a Vörös
Oroszlán, persze a megfelelõ cégérrel.
Aztán találtunk egy igen
impozáns épületet, viszont mint késõbb kiderült
róla a garázs szerepét töltötte be.
A
város katedrálisa elõtt haladtunk el, ide még
azért majd visszatérünk.
A
Jubilee alkalmából fel volt bolydulva a város,
rögtönzött színpadon együttesek és
egyéb elõadók léptek fel folyamatosan,
ami miatt némi kordonõrület is tapasztalható
volt. Azért szerencsére látszottak a házak,
ugyanis egyszerűen imádtam az ottani többszáz
éves favázas házikókat, amik akkoriban
nem is számítottak olyan picinek. Tán még
most sem.
Aztán
döbbenten vettem észre pár dolgot, ugyanis a házakon belül
az utcával párhuzamosan úgy fél emelet
magasan lehetett haladni, itt volt a gyalogjárda. Hajdan
a középkorban az utcák nem voltak épp
tiszták, töménytelen kosz és sár
jellemezte, néhol ugye a csatorna is nyitott volt, úgyhogy
hihetetlen mi folyt az utakon és milyen mennyiségben.
A városi népek ugyi gyalog nem igazán tudtak
volna lépésenkénti ruhaváltás
nélkül tűrhetően kinézni, így ezt a megoldást
választották. A kocsik, lovak az utcán, a gyalogosok
egy szinttel feljebb, az épületeken belül tudtak
közlekedni.
Ez
a belsõ-felsõ utca így néz ki, le lehet
látni az utcára, át a túloldalra bizonyos
helyeken, és persze itt fenn is megtalálhatók
az üzletek, éttermek, és azok bejáratai.
Visszakanyarodtunk
a Katedrálishoz, hátha nyitva van. Kívülrõl
elég impozáns épületnek látszik,
spéci nekem nagyon tetszik. Belülrõl is nagyon
érdekes, mondhatni lenyűgözõ épület.
A
belsõ részen a templom bejáratánál
egy kisebb kiállítás is található.
Látszik, milyen régi az épület. A toilettben
ki is van írva, hogy ne nagyon dobáljunk bele papírt,
mert a csatorna pont olyan régi, mint maga a környezõ
épület.
Nem
álltuk meg, hogy fel ne másszunk a városfalra,
sajnos ekkorra már elkezdtek megint tömörülni
a felhõk, még pár csepp is esett. Viszont Angliában
az ilyesmi természetes. Nagyon szerencsések voltunk,
ami zuhé volt, az mind fedett helyen ért minket, és
többnyire napsütés is kényeztetett.
Sétáltunk
a várfal tetején picit. A
kapu tetejérõl néztünk le az utcára, de érdekes felfedezést
tettünk. A várfal
tetején is vannak boltok, sõt, egy érdekes
felirat az ott lelt könyvesbolt ajtaján. "A kocsmába
mentem" Gondolom aki itt szokott vásárolni, az
kapásból tudja melyik kocsmában keresse a boltost..:)
A
várfal tetejérõl idõnként érdekes
udvarokba lehetett belátni. Aztán már indultunk
haza, és egy kellemes kínai vendéglõben
vacsoráztunk négyesben, Malcolm és felesége
Allison társaságában.
A másnapi
program Fairford, ahová elég korán el kellett
indulni. Sajnos a korán kelés az elsõ Angliában
töltött napjainkra kifejezetten jellemzõ volt.
A RIAT
(Royal Air Force Air Tatto) 2002 évi
hatalmas, a bombázóknak ajánlott rendezvényét
természetesen nem lehetett kihagyni. Ákos többszáz
képet készített ott a statikus helyeken kiállított
gépekrõl, és persze a légibemutatót
repülõkrõl is. Én csak pár képet
tennék ki, hisz már egy szakszerű válogatás
létezik.
Hogy
ne csak a repülõkrõl szóljon, itt láttam
a legaranyosabb tappancsú macit, amit le is fotózott
nekem Ákos. Kár, hogy nem vettük meg, de sajna
ekkor még nem tudtuk, hogy mennyire lesz elég a pénzünk.
Amúgy is baromi drága ez az Anglia!
Na
egy impozáns gép, Õt eddig csak Hradec Kralové-ban
láttam, akkor is csak áthúzni. Na itt rendesen
kitették a placcra a híres B-52 mellé. Eme
veszélyes madár neve B1-B, és igencsak hatékony
bombázó. Egy nála is nagyobb kuriózum
van, a B2-es.
Nos
Õt is láthattuk, bár csak áthúzott,
négy Eagle kíséretében. Biztos amúgy
is mennie kellett valahová, és belekalkulálták
az útvonalba, hogy azért nekünk is jusson némi
látvány.
A
rengeteg élmény után a hazaút volt a
legfárasztóbb. Nekem talán annyira nem, ui.
én jól elaludtam, de szegény Malcolmék!
Majdnem éjfél lett, mire hazaértünk. Mikor
indultunk, több mint egy órát állt mozdulatlanul
a kifelé haladó sor, a parkolóban többen
rögtönzött barbecue-t állítottak fel
a kocsijuk mellett. A RIAT hivatalos rádiójában
hallgattuk a helyzetjelentést, ami nem volt valami bíztató
de legalább elszórakoztatott. Aztán végre
nyitottak egy újabb kifelé vezetõ utat, persze
a vadonat felújított reptéri betonon át.
Élmény volt rajta autózni..:)
Szóval
aki többet szeretne a repülõkrõl látni,
az fáradjon át Ákos RIAT
2002 című oldalára. Mi haladjunk tovább
London felé.
London
Közlekedési Múzeum, Trafalgar
tér, Buckingham Palace, St. James Park, Cabinet War Rooms,
Horse Guards, Whitehall
A mai
napunk naggyon korán kezdõdött, ugyanis a buszunk
London felé hajnali negyed hétkor indult Birminghambõl.
Tehát keltünk négykor, mert még Staffordból
el is kellett érni a buszállomásig. A Heathrowra
érkeztünk vissza, innét már csak metrózni
és vonatozni kellett nem aprócska pakkunkal, hogy
megérkezzünk a szállásunkra, Londonba.
Nem volt kis mutatvány, délre már ott is voltunk.
Terkáéknál laktunk, Malcolm hugáéknél.
Emese nagynéném is ott lakik a lányáéknál,
és még mi is elfértünk, így igen
kellemesen telt az ott tartózkodásunk. Terka és
Simon nagyon kedvesek voltak.
Mire
odaértünk, kissé el voltunk csigázva,
így zuhanyoztunk és pihiztünk egy kicsit. A szobánkból
nagyon kellemes volt a kilátás a kertre. Miután
ettünk is valamit, elindultunk sétálni egyet
Londonba, nehogy már kárba vesszen a délután.
Emese is velünk tartott. A metróból a Covent
Gardennél jöttük fel, ami idõszakos megálló,
ugyanis nem lépcsõn, hanem liften lehet feljönni
a föld alól így nem bírná el a
színházból, moziból hazaáramló
tömeget.
Innét elmentünk Ákos nagy örömére
a Londoni Közlekedési Múzeumba. Elég sokat
fotózott, így én csak egy képet teszek
be, hátha összeállít errõl is egy
szakszerű oldalt. Ha kész, megígérte, hogy
szól, és itt lesz egy link rá. Egyébként
a múzeum boltja egy kincsestár, térképekbõl
fel is szerelkeztünk.
Aztán
átsétáltunk a Leicester Square-en keresztül
a National Gallerybe. Részemrõl alig álltam
a lábamon, így míg Ákos körbeszaladta
az impresszionistákat, mi Emesével lecsüccsentünk
Van Gogh Napraforgók című festménye elõtt
beszélgetni és pihentetni a lábunkat.
A Galéria lépcsõjérõl remek rálátás
volt Nelson admirális emlékművére. A
Trafalgar tér természetesen impozáns látványt
nyújtott, sõt elláttunk a Big Ben-ig. Kis
dezsavúm volt annyi galamb nyüzsögte körül az emlékművet,
hogy a Szent Márk teret juttatta eszembe Velencében.
Igaz ott azért nagyságrendekkel több a galamb,
de itt se kevés gyűlt össze.
Az
oszlop körül négy hatalmas oroszlánszobor,
muszáj volt egyet fényképezni anyukámnak,
aki gyűjti minden formájában ezeket a királyi
állatokat. Igaz talán ehhez van némi köze
annak a ténynek, hogy horoszkópilag az Oroszlán
jegyében született.
Ez
már egy új nap reggele, pardon, délelõttje.
Mivel nem volt muszáj, nem keltünk korán. Végre!
:) Ez itt egyébként a Viktória pályaudvar
bejárata, bár nem igazán tûnik pályaudvarnak,
el kellett hinnünk hogy az, ugyanis naponta innét ment
a vonatunk hazafelé. Amolyan HÉV jellegû, de
itt vonatnak hívják. Természetesen már
azonnal feltûnik London jellegzetessége, a piros, emeletes
busz is.
Elindulva
a Buckingham Palota felé, a St.James Park felõl két
lovasra lettünk figyelmesek, akik a legteljesebb nyugalommal
közlekedtek a gépkocsik közt. A kocsik se zavartatták
magukat. De hát miért is ne lovagolhatnának
ki London közepén, hisz ez évszázadok
óta így működik. És
odaértünk a Buckingham Palota elé, ami egy hatalmas
épület, bele se fér a képbe. Itt
található a Green Park bejárata, aminek egy része
kifejezetten a palotához tartozik, így nem is igazán
nyitott a nagyközönség számára. Mit
ne mondjak, szép díszes a kapuja. A
Palotától induló széles utat csak úgy
nevezik egyszerűen The Mall.
És
egy művészi belállítás a Buckingham
Palotáról, na meg az elõtte lévõ
szökõkútról. Persze
nem hagyhattuk ki, hisz kiabált szinte, hogy fotózzuk
le.
Aztán
besétáltunk a St.James Parkba, ahová mint minden
parkba, kivonulnak az angolok pihenni, piknikezni, stb... Nagyon
kellemes hely, sok zöld, tavacskák, állatkák,
nyugalom. És a szemnek is kellemes látvány.
Mondhatni idilli,
ha egy toronydaru nem lógna bele.
A
kacsák is jöttek, némi eleségre számítva
egész közel merészkedtek az emberekhez.. Amúgy
se látszott rajtuk, hogy félnének, legfeljebb
a saját személyes aurájukba nem szívesen
engedték be az embert különösen jó
ok (mint például némi kenyérdarab) nélkül.
A kacsák mellett megjelentek a mókusok is, szintén ennivalót
sejtve, de szegénynek csalódnia kellett.
A
park túloldalán a Horse Guards Parade helyszíne
egy hatalmas nagy tér, de sajnos mikor ott jártunk, akkor
éppen üres volt. Azért
az épülete nem mutat rosszul.
Ez
alatt az épület alatt van a Cabinet War Rooms, Churchill
II. világháború alatti fõhadiszállása.
Megnéztük a pincében hogy rendezkedett be a miniszterelnök
és a vezérkar. Hát nem kellemes itt kihúzni
több éven keresztül.
Ez
pedig már a Horse Guards egy tagja, a Whitehall oldali részen.
Ott állnak a kapu két oldalán, egy-egy deli
lovas. Nem értem én hogy bírják. Szegény
ló, szerintem inkább mozogna picit, hisz ez olyan,
mintha az istállóban ácsorogna. Ott ráadásul
nem zargatják hülye turisták. :)
A
Whitehallon is végiglejtettünk, és ugye innen
nyílik a Downing Street. Na arról képtelenség
volt értékelhetõ fényképet csinálni,
némi bombamerénylet következtében jól
elbarikádozták, de azért ott van. Megnéztük.
Nem egy Sándor Palota, de úgy látszik az angol
miniszterelnök nem megalomániás.
Big
Ben, Houses of Parliament, Westminster Abbey, London Eye, Tower
of London, Tower Bridge, H.M.S. Belfast hadihajó, By Night
Whitehallon
végigsétálva a Westminsterhez lyukadtunk ki.
Itt elsõként
a Big Benre irányítottuk a kamerát, impozáns
jelenség!
A
Westminster Apátság sajnos nem igazán fért az objektívbe,
és mivel óriási sor állt elõtte,
hamar eldöntöttük, hogy belülrõl sem
kívánjuk megnézni.
Ezt
az kapu-épületet a kedvemért fényképezte
le Ákos, ugyanis megjegyeztem, hogy jobban tetszik, mint
az apátság...:)
Tovább
haladva a Westminster hídon át, remek rálátás
nyílik a London Eye nevezetõ kilátóalkalmatosságra.
Sajna szintén sorok, na meg a tanács, hogy elõre
kell venn rá jegyet, megakadályozott bennünket
abban, hogy ezt a szemszöget is kipróbáljuk.
Azért
a Dalí kiállítás elõtt, miközben
hotdogot ebédeltünk, még visszatekintettünk
a Parlament épületegyüttesére. Innét
is jól mutat.
Következő
állomás a Tower erõdszerû épülete. Nekem
roppantmód teszik a középkori erõdítmény
kinézete. Mondjuk nem szívesen raboskodnék
itt, igaz királyi vér se csörgedez az ereimben,
hogy ide zárjanak! A
várárok, illetve a Tower Bridge már idekacsint.
Hát igen..
jó vaskos.
Megérkeztünk
a hídhoz. Csak ne az a bugyikék színe lenne a fém
részeinek! Mennyivel jobban nézhetne ki! És
a híd egyik középsõ pillére. Ide
igyekszünk, hisz itt fel lehet menni körülnézni,
és még kiállítás, vetítés
is jár. Természetesen felmegyünk rá, és körülnézünk. Végig
történelmi képek és kukucskáló-fényképezõ
ablakok. Nem rossz a kilátás fentről. Egy ilyenen kitekintve látható
a Belfast hadihajó, ami most múzeumként üzemel.
Na,
lejutottunk, itt viszont be lehet menni az Engine Room-ba, ami szintén
egy kiállítás, hogy milyen gépekkel
működtették a híd nyitószerkezetét.
Sõt, ki van írva, hogy mikor nyitják fel a
hidat, és milyen apropóból. Épp nemsokára
lesz egy nyitás, igyekszünk nem lekésni. És
az apropó, egy régi vitorláshajó. Az
õ kedvéért állt le a forgalom és
nyitották fel a hidat. Persze turistákat szállít.
Sikerült! :)
A
szemközti oldalról is vetünk egy pillantás a
Towerre. Nekem nagyon tetszik!
Úgy tűni minden
szemszögbõl másképp néz ki ez az
épület, érdemes körbejárni!
Itt
áll a H.M.S. Belfast is a Temzén, mint múzeum üzemel. Sajnos a hajóra
már nem jutottunk fel, lekéstük az utolsó
bejutási lehetõséget. Nem baj, majd legközelebb.
Annyira tetszik London, hogy ide nagyon szívesen jönnénk
többször. Még azt is el tudnám képzelni,
hogy itt élek.
Így
estefelé már elfáradtunk a nagy mászkálásban,
így buszra szálltunk, innét néztünk
várost, meg másik buszokat. Természetesen az
emeleten utaztunk, és legelõl. Mellettünk persze
szintén magyarok ültek. Meg is beszéltük,
hogy aki felmászik az emeletre különösebb
ok nélkül, az tuti turista.
Csatangoltunk
egyet az esti Sohoban, betévedtünk China Townba, hallgattuk
a Piccadilly Circusnál zenélõket, majd lesétáltunk
a Parlamenthez. Itt Ákos hosszas szöszmötöléssel
igazán klassz képeket csinált.
Hihetetlen,
hogy a nappali képpel ellentétben itt teljesen kihalt
az utca. Klasszak lettek ezek az éjszakai képek, nem?
Na ezek után már csak hazatámolyogtunk. Baromi
fárasztó mindezt végigjárni, és
mennyi mindent nem sikerült még megnézni!
Kevés ez a pár nap, mondtam én elõre,
Ákos mostmár kezdi belátni. :)
És
aki kevesellné a buszokat, metrókat, vonatokat, annak
javaslom látogasson el Ákos London:
helyiérdekű vasút, metró és emeletes
buszok... című oldalára, ahol a londoni közlekedésel
kapcsolatban még jópár kép fellelhetõ.
Croydon Tram Link, Cutty Sark, Greenwich Observatory, Docklands
Új
nap, új kalandok. Ma ellenkezõ irányba szállunk
fel a vonatra, ugyanis célunk Ákos egyik nagy kedvence
a villamos. Kiderült, hogy Londonban próbálják
visszahozni a villamost, mint közlekedési eszközt.
Van is némi siker, ami már megvalósult, az
Croydon Trams, ahol 3 villamos vonal is sikeresen működik.
Érdekes
itt sok-sok pénzt fektetnek abba, hogy legyen újra
villamos, nálunk meg sorra szűntetik meg, vagy lehetetlenítik
el a különbözõ vonalakat.
A
West Norwood állomás, innen indultunk, ide tértünk
meg naponta.
És
itten van a Croydon Tram egy képviselõje. Beutaztunk
ám vele majdnem minden vonalat, melyeket egyszerűen csak
1, 2, 3-nak neveztek. Logikus, nem? Egyébként klassz
volt erdõben, alagúton, mezõk mellett száguldani
néha 70 km/órás sebességgel, villamossal.
És ez még csak a 3-4. zóna a londoni 6-ból.
Nem pici városka!
Wimbledontól
bevonatoztunk a Waterloo pályaudvarra, majd egy egymegállós
metróval bejutottunk a Citybe. Innét már csak
a vezetõ nélküli vasúttal kellett picit
utaznunk Docklands-on át Greenwichig, hogy az én kedvencemhez
is eljussunk.
Itten
van Õ, az egyetlen megmaradt példány, a Cutty
Sark. Belül múzeum, kívül körbetámogatva.
Nem vízben, hisz az nagyon rontana az állapotán.
Imádom a vitorlásokat, és a teaklipper, mint
a leggyorsabb tengeri vitorlás, igencsak szívem csücske.
Nem mondom, hogy szívesen hajóztam volna vele anno,
ugyanis láttam róla filmet. Nem semmi amit kiáll
a hajó és a legénység egy-egy viharban.
Hát
nem gyönyörűszép hajó? Egyszerûen
csodásan karcsú, elegáns, erõs és
gyors. Elképzelni is élvezet, ahogy teljes vitorlázattal
hasítja a hullámokat.
Külön oldalt szenteltem neki, ahol több kép
és részletes információ található
a Cutty Sark-ról és a teaklipperekrõl.
De
ez már a Greenwich-i Obszervatorium. Itt található
Földün 0. hosszúsági köre, a Meridián,
ahonnét az idõzónákat számítjuk.
Szép kis dombon kellett felsétálni, de hát
egy Obszervatórium hol másutt legyen?
A
felfelé vezetõ úton remek kilátás
nyílik a Maritime Múzeumra, ahová sajnos már
nem jutottunk be - minõ malõr - idõ hiányában.
Nem baj, legközelebb ide is ellátogatunk.
Az
obszervetóriumban ki vannak téve a mértékek, legalább
is a brit mértékegységek etalonjai. Természetesen
ráálltam a Meridiánra, ezt egyszerűen nem hagyhattam
ki. Egyszerre állni két féltekén! :) Nagyon
érdekes kiállítás volt az épületben,
sok interaktív ketyerével. Nagyon élveztem
a kalandozást a csillagászat birodalmában.
Visszafelé
is a Docklands vasútjával mentünk, Õ vezetõ nélküli
vasút, melyben csúcsforgalomban azért mégiscsak
akad vezetõ. Igaz õ inkább az ajtók
záródására figyel, hisz a tömegek,
mint tudjuk nevelhetetlenek.
A
Docklands természetesen nevéhez illően nézett ki, egy pici úszó
lábakon álló érdekes híd, illetve egy
rakodó, építõdarus hajó mellett
is elmentünk. Jellemzõen dokkos kép. És
a Docklands új, üzleties arca is megjelent a sok nagy
modern, vagy modernizált épülettel, és
az ide vezetõ vasúttal.
Aki
kevesli az információt, illetve hozzáértõbb
szemszögbõl többet is szeretne megtudni errõl
a roppant érdekes vasút-villamos-mittudoménmi
vonalról, a legyen kedves átfáradni Ákos
Docklands Light
Railway című oldalára.
Mi pedig kiránduljunk egy kicsit.
Cambridge,
Duxford, London, vendéglátóink és a
hazai felhõk
A
mai napot Londonon kívülre terveztük, persze a
legfontosabb indok a Repülõs Múzeum. Azért
igyekeztem pár képet lekapni Cambridgeben is, ugyanis
onnét indult a Duxfordi busz.
Sikerült is némi cambridgei utcakép.
És
már meg is érkeztünk a duxfordi múzeumba, ahol
a bejáratnál rögtön egy Hurricane üdvözöl
minket. A következõkben
végigjártunk öt hangárt és az amerikai
csarnokot, persze a hangárokon kívül is volt
látnivaló. Ákos felrohangált minden
gépre, ahová lehetséges volt, ezt az egyik
kiállított utasszállítóból
fotózta rólam, ahogy battyogok utána.
Ezzel
a kis kétfedelessel majdnem repültünk is, kiszámoltuk,
volt rá pénz, de idõ sajna már nem..
és végül a pénznek is találtunk
jobb helyet, bevásároltunk ajándékokat
a múzeum boltjában.
Én
ide nem akartam minden képet betenni, nem is tudnám
szakszerűen kommentálni, így aki kíváncsi
mi mindent láttunk ebben a múzeumban bõ három
órás csatangolásunk alatt, az látogasson
el Ákos Az
Imperial War Museum duxfordi repülõmúzeuma
című oldalára.
Visszatérve
Londonba, a következõ és egyben utolsó
itt töltött teljes napunk elég laza volt, igyekeztük
csak jól érezni magunkat. Azért akadt egy-két
kihagyhatatlan hely.
Ez
a kép a napi útvonalunk része volt, West Norwood
és a Victoria pályaudvar között, végre
sikerült viszonylag jól lefotózni. Ha valakinek
ismerõs, igen, ez az erõmű látható a
Pink Floyd egyik albumának borítóján,
csak ott egy disznó repül a kémények közt.
Ja, és nem látszanak a vonat ablakán lévõ
karcolások sem.
Elsõként
megnéztük a British Múzeumot, azaz csak egy részét.
A teljes áttekintéshez nem egy napi hideg élelemre
lett volna szükség, így csak a görög,
etruszk és egyiptomi kiállítást néztük
meg. Némely termekben inkább a mennyiség dominált
sajnos, de az egyiptomi gyûjtemény kifejezetten érdekesnek
bizonyult. Fénykép nem készült, ugyanis
képtelenség lett volna egy normális képet
csinálni, az épület elé felállított
színpadtól.
Persze
ellátogattunk a Hyde Park Cornerhez is. Korábban egyel
arréb lévõ sarkon, a Speakers Corneren épp
egy fura figura szónokolt egy zöldségesláda
tetejérõl. Elõször csak ketten álltak
körötte, de mikor visszafelé jöttünk,
már vagy tizen hallgatták. Ez a kép viszont
a nem a Marble Arch, hanem a másik sarkon lévõ
Wellington Arch. Itt
található a Wellington Múzeum is, amit messzirõl
kívülrõl tekintettünk csak meg, mint tájékozódási
pontot tulajdonképpeni célunkhoz, a Hard Rock Cafehoz.
Ami
egy remek hely! Ha olyan városban járok, ahol van
HRC, akkor mindenképp el szoktam menni oda. Ákosnak
se kellett sokszor mondani, hisz gitár és rockzene
mániás. Szóval klassz a környezet, jó
zene, remek klippek és fincsi kaja.
Nagyon
dizájnos a hely, igazi, eredeti relikviák lógnak
a falakról.
Ákos
le is fotóztatta magát az egyik jellegzetes gitár
mellett, melyet Zakk Wylde adott a Hard Rock Cafénak.
Átmentünk
a boltba is, ahol szintén muszáj volt lefotóznom
a híresebbnél híresebb gitárok elõtt.
Én meg jól bevásároltam egy All Access
kártyát meg a velejárókat és
egy hátizsákot is.
Hihetetlen
jó hetünk volt, és bár még maradnánk,
de sajnos indul haza a gépünk. Visszafelé úton remek
helyünk volt, a legVIPsebb turista hely nekünk lett foglalva.
Köszönet érte Bázlik Erikának!
Hazafelé
a felhõk felett... itt már megnyugodtam, remek hely,
ablak mellett, kényelmes székek - kezdtem elfeledni
azt, hogy a manikûrömet kivágták a szemétbe.
Ok, hogy biztonság, meg minden, de hogy leszállás
után vissza se adják, még csak meg se próbálják
úgy rendezni, hanem bevágják egy plexi dobozba
a többi közé.. Hát elég bunkó
dolog. Azért ilyen is van, de szerencsére nem volt
jellemzõ az utunkra.
Szeretnék
köszönetet mondani nagynénémnek Emesének, Terkának
és Simonnak, Malcolmnak és Allisonnak a sok kedvességért
és a szeretetteljes vendéglátásért. Készült természetesen egy családi
kép is, sajnos Malcolm és Allison nem lehettek rajta, mivel kissé
messze laknak.
És
végül még egy felhős kép. Ez a kedvencem... mintha egy hómezõ
szélén épp megindulna a lavina. Pedig ez is
csak felhõ..
Aztán
hazaértünk.
Persze
jóval több kép készült, amik meg is találhatók a FOTOALBUM-ban,
ahol nagyobb méretben is meg lehet nézni őket.
Vendégkönyv - Szívesen olvasgatok tetszés vagy akár nem tetszés nyilvánításokat! :))
A lap tetejére | FOTOALBUM
|
Könyvajánló
Szántó György Tibor
ANGLIA TÖRTÉNETE
ANGLIA
Cartographia útikönyv
HOPKINS, ADAM -
MACPHEDRAN, GABRIELLE
London (Panoráma)
Külföldi városkalauzok
EMBER MÁRIA
London várostérkép
1:12.500
Csavargóként Párizsban, Londoban
ORWELL, GEORGE
|